צרבת – ריפלוקס – החזר קיבתי וושטי (GRED)

ריפלוקס או בשמו המוכר "צרבת" (Heartburn), נגרם מעלייה של חומצות הקיבה, אנזימי עיכול, מיצי מרה ומזון מעוכל חלקית אל הוושט מהקיבה וזאת בדרך כלל עקב החלשות הסוגר הוושטי התחתון.

התהליך מלווה בדרך כלל  בתחושה לא נעימה באזור שמתחת לבית החזה. התסמין המובהק של צרבת הוא תחושת כאב בוער באזור החזה, מאחורי עצם החזה. לעיתים יכולה תחושת הצריבה להמשיך לצוואר ולהגיע עד לפה ולגרום יובש בפה, טעם מר או חומצי בפה לשיעול ואף להקאה. כמו כן יכולה להופיע צרידות או תחושת מועקה בחזה.

הקיבה, מוגנת בפני התכולה החומצית על ידי רירית הקיבה בעוד הושט אינו מוגן מחומצות הקיבה ומהאנזימים המצויים בה לשם תהליך העיכול אלה עלולים להסב נזק לרירית הוושט ואף להוביל לקשיים בבליעה, להתפתחות דלקת ברירית הוושט, לשינוי במבנה תאי האפיתל בוושט ובמקרים נדירים אף להתפתחות של תאים סרטניים בוושט. אנשים הסובלים מפגיעה קשה ברירית הוושט לאורך זמן רב נמצאים בסיכון גבוה לחלות בסרטן הוושט. לכן אין להתעלם מן הבעיה ורצוי לא לדחות את הטיפול בה.

להלן מספר כללים שיסייעו  בהקלת הצרבת:

  • ארוחות קטנות בשעות קבועות –
    יש לחלק את הארוחות לאורך היום:
    מומלץ לאכול שלוש ארוחות עיקריות בהפרש של 5-6 שעות זו מזו– כאשר נפח כל ארוחה לא יעלה על גודלם של שני אגרופים
    יש להוסיף בין ארוחות אלו שתי מנות ביניים שגודלן עד גודלו של אגרוף
    יש להפסיק לאכול לפחות שלוש שעות לפני שנת הלילה.
  • אכילה איטית בנגיסות קטנות
    רצוי לאכול בנגיסות קטנות ולהמתין כעשר שניות בין ביס לביס בלעיסה איטית ויסודית (במזלג, לא בכף!)
  • לא להרבות בשתייה במהלך הארוחה
    אין לשתות יותר מכוס אחת במהלך הארוחה כדי להמנע מעומס על הקיבה.
  • שתיית מים מרובה בין הארוחות
    יש לשתות הרבה מים ולעיתים דחופות, מומלץ להסתובב עם בקבוק מים וללגום כל פעם מעט
    יש להימנע ממשקאות מוגזים וכן ממשקאות המגרים את הקיבה כגון אלכוהול בכלל ובירה בפרט וכן ממשקאות חומציים מאוד כגון קולה. ניתן לשתות סודה אבל לאט ובלגימות קטנות
  • הימנעו מאכילת מזון המעודד צרבת
    הימנעו מאכילת מזון שומני, מטוגן, מעובד ומתובל מידי , גם שוקולד, בשר שומני או מוצרי חלב עתירי שומן מעודדים צרבת וכן מונוסודיום גלוטמט המסתתר לעיתים בתערובות תיבול ברטבים ובמזונות מעובדים.
  • פעילות גופנית לאחר הארוחה
    מומלץ לא לעשות פעילות גופנית לאחר ארוחה וכן יש להימנע משכיבה אם חייבים בשכיבה מומלץ להגביה במיטה את אזור הראש והכתפיים. ניתן לעשות זאת על ידי כרית גדולה.
    אפשר לצאת לטיול רגלי קצר ונינוח במהלך עיכול הארוחה.
  • לבוש נוח
    רצוי ללבוש בגדים שאינם לוחצים על הבטן או אזור הסרעפת.
  • הימנעות מעישון
    מומלץ להפסיק לעשן, שכן סיגריות מפחיתות את הפרשת הרוק ומחלישות את הסוגר הוושטי

צרו קשר להתאמת תפריט אישי לתזונה המתאימה לטיפול בריפלוקס 

 

 

חדשות ומבצעים

נא השאירו את פרטיכם ואחזור אליכם בהקדם